сряда, 5 юни 2013 г.

Интелектуално развитие
Умът на бебето е като гъба, постоянно поемаща информация. Всичко е ново и вълнуващо за него. То поглъща винаги информацията чрез петте сетива - зрение, звук, обоняние, докосване и вкус. Човек никога не спира да се учи, но скоростта с която бебетата се учат, не може да бъде постигната от възрастен. Чувствата на бебето и интелекта се развиват по време на първите седмици от животът му. Това става толкова бързо, както бързо нарастват неговите размер, тегло и координация. Бебетата не растат, не се развиват и не се учат постоянно с тази скорост, но когато те са в период на бързо възприемане ще поглъщат нови идеи и умения и ще ги прилагат незабавно.
Най-ранният период от развитието на детето отдавна привлича вниманието на изследователите, опитващи се да разберат какво става в бебешкия мозък. Най-новите изследвания показват, че бебетата са много по-умни, отколкото се смяташе досега. През последните десетилетия учените изучаваха мозъка на бебето изключително в неговото активно състояние, обръщайки внимание на активността на различните му области.
 Шведски учени за първи път проведоха изследвания на мозъка на бебетата в състояние на покой и установиха удивителен факт - дори по време на сън децата са способни да познават майките си и да мислят за храна (кърмене). Те обаче не сънуват.
Ако в мозъка на възрастния човек в спокойно състояние се извършват 10 различни процеса, при бебетата те са два пъти по-малко – около 5. Доктор Франсон, ръководител на изследването от Каролинския институт (Karolinska Institutet) в Стокхолм заявява, че е “напълно неправилно мозъка на новороденото да се нарича tabula rasa, тъй като точно обратното – дори по време на отдих той осигурява на детето моторика, сензорика, зрителни и слухови реакции”. Учените и преди предполагаха този факт, но днес вече разполагат с фактически доказателства, получени в хода на наблюденията.
Според шведските учени, мозъкът на новороденото има практическа ценност, а не е просто етап от развитието на психиката и интелекта. В действителност именно тези процеси, извършващи се в детските глави по време на сън и отдих, позволяват на децата да познават своите майки по лицето и техния глас, а също така да намират майчината гърда при кърмене. Нивото на мозъчна дейност е толкова високо, че този орган, който представлява приблизително 2% от масата на човешкото тяло, употребява 20% от цялата енергия, произвеждана в него.
 
Новороденото бебе
·         Бебето може да се фокусира върху вашето лице и да го разпознае.
·         То също може да различи вашия глас между всички други.
Четвърта седмица
·         Ако вие му говорите, то ще повтаря с мимики вашите движения.
·         То също ще започне да ви приема като източник на успокоение и ще спира да плаче, когато го вдигнете.
Шеста седмица
·         Ще ви се усмихва в отговор на вашата усмивка.
·         Очите му ще могат да следват преместваща се играчка.
Осема седмица
·         Погледът му ще се фокусира върху ярко оцветен предмет, държан над главата му.
·         Следва предмета с поглед докато вие го премествате от една страна на друга.
Три месеца
·         Бебето незабавно ще забележи, че държите играчка над главата му.
·         Когато вие му говорите, то ще се усмихва, писка и гука от удоволствие.
·         Ще проявява любопитство и интерес.
Четири месеца
·         Ще реагира развълнувано на времето за хранене.
·         Ще се смее и ще се подсмихне, когато си играе.
·         Ще си завърта главата към всеки звук.
Пет месеца
·         Ще може да изразява страх, гняв и възмущение.
Шест месеца
·         Бебето ще бъде способно да разпознава различни видове храна и да има предпочитания към нея.
·         Ще бъде очаровано от огледалото, когато се види в него.
Седем месеца
·         Ще започне да разбира елементарни думи и да си играе.
Осем месеца
·         Ще си знае името и ще разбере концепцията на думата "не”.
·         Ще се опитва да привлече вашето внимание като издава малки звуци.
Девет месеца
·         Ще показва кое е негово.
·         Ще покаже интерес към играчки и игри.
Десет месеца
·         Ще пляска с ръце и маха за довиждане.
·         Ще показва, че разбира няколко думи и много къси, елементарни изявления.
Единадесет месеца
·         Ще се наслаждава на игри и падащи неща.
·         Ще бъде омаяно от звуци и ще иска да разтърсва и чука по предмети.
Дванадесет месеца
·         Ще е голямо удоволствие за него ако ви разсмее и ще прави многократно нещата, които ви забавляват.
·         Ще изпитва удоволствие да разглежда книги.
·         Ще научи няколко елементарни думи.
Втората година
През втората година, бебето ще затвърждава уменията, които е научило през първата година и ще овладее едно от най-трудните интелектуални умения - речта.
Петнадесет месеца
·         Ще иска само да си реше косата.
·         Ще разбира значението на целувката.
·         Няма да разбира някои индивидуални думи, но ще схваща смисъла и на по-сложните иреченията като цяло.
Осемнадесет месеца
·         Ще знае отделните части на тялото си и ще може да ги посочва.
·         Ще може да посочва предмети като куче, крава или топка.
·         Ако го помолите да донесе нещо, то ще го направи.
Двадесет и един месеца
·         Ще разбира и ще изпълнява елементарни ваши искания.
·         Ще идва при вас и ще иска да превличе вниманието ви към неща, които са му интерестни.
·         Ще обича да драска с молив.
Две години
·         Бебето става доста независимо и може да се забавлява.
·         Ще бъде много щастливо по време на игра.
·         Ще успява да “чертае” прави линии с молив.
·         Ще знае имената на обичайните заобикалящи го предмети и ще ги използва.
Това е етапът, когато любимата дума на вашето дете е "Защо?". То ще бъде любознателно за всико, което го заобикаля, сега ще се научи да прави връзка между различните неща. Ще се пробуди неговата творческа способност и въображение. То ще се научи да мисли напред и да планира нещата.
Две години и три месеца
·         Вашето дете ще разпознава себе си.
·         То ще знае кое е и ще може да си казва името.
·         Ще стане по-настоятелено относно това, което иска.
·         Ще налага волята си срещу вашата.
·         Ще се опита да построй къщи и замъци от конструкторите и блокчетата които има.
Две години и шест месеца
·         Ще си знае името и презимето.
·         Ще се радва да ви помага в по-лесната домакинска работа.
·         Ще рисува вертикални и хоризонтални линии.
Две години и девет месеца
·         Ще знае разликата между момчета и момичета.
·         Ще може да учи стихове за деца и да ги повтаря.
·         Ще задава въпроси и ще започне да разбира числата.
·         Ще се опитва да рисува кръг, но няма да успее без чужда помощ.
Третата година
·         Социалните му умения ще се увеличават и то ще се забавлява да си играе с други деца.
·         Ще разбира значението на думи като "върху","отдолу" и "отзад".
·         Ще може да формулира доста сложни изречения.
·         Почти ще успее да нарисува кръг.

Няма коментари:

Публикуване на коментар