Защо децата трябва да
играят?
Ако и вие сте като повечето родители, лятото на
децата ви е било отдавна планирано и изпълнено със задължителни дейности.
Може би сте го изпратили на лятно училище, където
трябва да изковава знанията си по математика и компютърни науки или пък сте я
пратили да подобри английския си преди началото на учебната година.
Спорт, курсове и образование
Изобщо твърде е вероятно графикът на децата ви да
е натоварен. Но замисляли ли сте се дали децата ви имат достатъчно време да си
играят?
Лошото е, че старите времена, когато лятото се
прекарваше в неспирни игри на село с катерене на по дървета и ожулване на
колене, вече не са актуални. А децата имат нужда от това може би повече,
отколкото имат нужда от престижно и скъпо обучение в чужбина, което би трябвало
да налее още малко информация и в без това изтощените им мозъци.
Играта от друга страна е сериозно нещо. Струва ни
се, че това е изгубено време, обаче не е. Играта е работата на детството. Тя е
класната стая, в която децата изграждат умения, от които имат реална нужда в
живота си. Изследваният показват, че децата, които прекарват свободното си
време преди началото на учебната година в игри, се представят значително
по-добре от връстниците си, които е трябвало да учат и през лятото.
Това е така, защо играта е крайно необходима за
човешкото развитие. Експертите различават три вида: игри, чрез която децата изграждат умения; игри, които въвеждат
децата в социалния свят на междуличностните контакти
и игри, които им помагат да развиват стратегии за справяне със стреса.
Общото между тях е, че те самовъзникват и се
самонаправляват – детската игра всъщност е непрекъснато взимане на решения и
поемане на отговорност.
Ако едно дете обича да дрънка в стаята си на
китарата, защото страшно му харесва , то си играе. Когато се появи учителят по
китара, това се превръща в “Урок по китара”. Детето може и да харесва
обучението, но това вече не е игра.
Педиатрите съветват родителите да позволяват на
децата си да играят навън, колкото е възможно повече. Поне един час на ден.
Продължителната игра навън не само предпазва
детето от възможно затлъстяване, но му и позволява да се радва на
“неструктурираната игра” или игра без надзор и направляване. Всички деца се
нуждаят от време, в което може да е господар на околната среда.
Ако имате нужда от още убеждаване, помислете за
уменията, от които бъдещият възрастен би имал нужда и които се изграждат именно
чрез игра: нововъведения, съвместна работа, решаване на проблеми.
Защо играта е толкова скъпоценна?
Защото умалява света до размери, с които децата
могат да се оправят. Играта предшества ученето и ги подготвят за него. Малките
деца например, обичат да се катерят и да скачат по стълбите. Това им помага да
упражнят пространствените си
умения, което пък спокойното ходене не им дава възможност да направят.
Тичането, скачането, внезапното обръщане и
превъртане, прескачането на препятствия развива моторните умения на детето ви,
но това е само началото. На по-късен етап децата разбират, че трябва да си
сътрудничат с другите деца, което пък са социалните умения. Също така трябва да
определят кой ще бъде лидера, и който ще бъде последователя и кога ролите могат
да бъдат сменени.
6, 7 годишните децата вече играят игри, които имат
правила , които пък ги подготвят за сблъсъка със социалните норми, които трябва
да спазват в живота им като възрастен човек.
Играта ги учи ги как да преборват стреса и да се
справят с конфликтите, със спречкванията, спора, боя. И всичко това, докато си
играят с приятелите.
Може да си изгубите целия ден да обяснявате
принципите на Нютон на едно дете и накрая то пак няма нищо да е разбрало,
защото то притежава още вашите умения за абстрактно мислене. Ако го покажете
“на живо” то със сигурност все ще разбере нещо.
За да се включат пълноценно в живота и да поемат
риска да се защитят позицията си, децата трябва да знаят, че имат някакво
влияние върху света. А това се постига чрез играта, която им помага да се
изправят срещу детето, което ги тормози в училище, например.
Играта запълва празнината между въображението и
творческите им способности. Всички деца имат въображение и те обичат да си
въобразяват. Затова именно децата трябва да опитват различни варианти и
дейности и имат повече време за тези дейности.
Във всеки етап от неструктурираната и
ненаправлявана игра децата научават нещо за себе си. Децата, които си играят
направлявано не научават нищо за себе си. Те научават единствено това, което
другите им казват за тях.
Sands Casino | Seattle, WA
ОтговорИзтриванеPlay at 샌즈카지노 the Sands Casino and Hotel in Tacoma, WA. Featuring 24/7 action, a 24/7 poker 메리트카지노총판 room, incredible dining and entertainment, delicious หารายได้เสริม