четвъртък, 8 август 2013 г.

Как да подпомогнем развитието на речта при най-малките

Как да подпомогнем развитието на речта при най-малките
 До навършване на 10-годишна възраст детският мозък може да възприеме и усвои повече информация, отколкото през останалото време на живота си. Ранните детски години са идеалното време за формиране на богат езиков речник. Как да помогнем на детето си за постигане на впечатляващи и трайни резултати:

Говорете на детето от самото му раждане.
Не се притеснявайте, че сте смешна или странна за околните. Говорейки на бебето си вие подпомагате неговото развитие. Изследвания на американски психолози в тази област показват недвусмислено положителното въздействие на речта на майката върху развитието на детето й. Наблюдението било фокусирано върху деца на възраст между 16 до 24 месеца. До 295 думи повече знаели двегодишни деца, чиито майки общували интензивно с тях, спрямо техни връстници, чиито майки били по-мълчаливи.

Слушайте внимателно детето си.
Първите думи на детето са най-прекрасната музика за един родител. И все пак постарайте се да ги възприемате не само емоционално, но и рационално. Ако детето допуска грешка при произнасянето на дадена дума – най-добре е да обясните грешката и да кажете правилно думата, дори да я повторите, за да я възприеме детето. Не се изкушавайте да използвате и вие сбърканата дума – бебешкият говор е наистина очарователен, но ако искате да подпомогнете детето си в неговото развитие – по-добре говорете правилно.

Насърчавайте детето си да участва в диалог.
Вместо да говорите на детето, без да очаквате отговор, разговаряйте с него. Чрез правилно подбиране на въпросите си насърчавайте отговори, които са по-смислени и дълбоки от простите „Да”/”Не”, съгласие или отрицание.

Четете приказки на детето си.
Това подпомага развитието на речта, освен че е едно много приятно занимание за всички малки деца. Правете паузи, когато е необходимо да обясните непозната дума.

Ограничете телевизията.
Езикът е символизъм. Звуците и думите съответстват на предмети, действия, състояния. При гледане на телевизия на детския мозък не му се налага да възпроизвежда образа, съответстващ на казаната дума, защото той е вече на екрана. При говор и аудио записи обаче децата сами трябва да си представят образа на думата, която са чули. Това насърчава мисленето и въобръжението.

Играйте с детето си.
Доказано ефективно е обучението на деца по време на игра – използвайте го като забавление и като средство за научаване и упражнение. Тук вариантите са толкова много – от звукоподражателните игри за по-малките, до игрите на синоними, антоними, рими при по-големите.
По това, кога децата започват да произнасят първите думи и срички, родителите могат да проследят напълно сами, правилно ли се формират техните речеви навици.

Правилно ли се учи да говори вашето дете
От 0 до 3 месеца
- Детето издава звуци, които издават удоволствие, често ги повтаря
- Характерът на вика се сменя в зависимост от външните обстоятелства
- Детето се усмихва при вида на майката.

От 4 до 6 месеца
- Детето издава неразбираеми звуци, подобни на реч.
- Съобщава със звук или жест за своите нужди
- Гука когато остане само или когато си играят с него.

От 7 до 12 месеца
- Детската реч се дели на кратки и дълги групи звуци.
- Детето използва сигнал, подобн на реч, но различен от вика, за да привлече вниманието към себе си.
- Подражав с различни звуци на речта на възрастните.
- Вече има в запаса си две-три думи (мама, дай), макар и невинаги да ги произнася ясно. 

От 1 до 2 години
- Детето всеки месец усвоява някоко нови думи
- Пробва да задава въпроси.
- Използва в началото на думата различни съгласни.

От 2 до 3 години
- Знае названието на почти всички околни предмети.
- Използва изречения от 2-3 думи.
- Често назовава предметите на глас.

От 3 до 4 години
- Разказва за зантията в детската градина или ясла.
- Обикновено детето на тази възраст говори леко, без да повтаря думи или срички.
- Речта му става понятна само на някои от членоете на семейството.
- Изреченията се състоят от 4 и повече думи. 

От 4 до 5 години
- Разказва истории на определена тема.
- Леко общува като използва „възрастната” граматика.
- По принцип звуците са правини, може би с изключение на един-два трудни, от рода на „р” и „л”

Няма коментари:

Публикуване на коментар