Късното
проговаряне
Забавеното
развитие на говора е проблем, засягащ 3-10% от децата. Късното проговаряне
се среща 3-4 пъти по-често при момчета, отколкото при момичета. Развитието на говора
започва от първите месеци.През
2-ия и 3-ия месец значително се повишава интересът и възприемчивостта на детето
към говора на другите. То започва да се опитва да произнася по-ясни гласни и
гърлени звуци и гука. В периода между 3-6-ия месец детето вече гука
продължително и се опитва да комбинира различни звуци. Появяват се първите
срички. Езиковата диференциация се проявява още в този период - звуците и
сричките на европейските бебета се различават от тези на китайските. Към
8-месечна възраст много от децата започват да подражават на определени
звукосъчетания. В периода 9-12 месеца децата започват да разбират говора
на другите. А към края на първата година обикновено детето изрича своята първа
осмислена дума.
Във възрастта между 1 ½ - 2 години повечето деца
умеят да свържат 2 думи в просто изречение. А след 2-годишна възраст мъниците
вече могат да съставят фрази с повече думи.
Какви са възможните причини проговарянето да закъснее?
По-
късното проговаряне може да се дължи на множество причини:
-
нарушение в слуха
-
изоставане в психическото развитие
-
елективен мутизъм (когато детето отказва да говори при определени обстоятелства
или ситуации)
- нарушения в артикулацията
- нарушения в артикулацията
-
аутизъм
- недостатъчни
говорни или емоционални стимули
- проговаряне на 2 майчини езика едновременно
(когато детото е от смесен брак с разноезични родителите).
По-късното
проговаряне може да е вариант на нормалното развитие.
Като родители трябва да знаете, че нормалните граници за развитието на говора са широки и сравнението с други деца на същата възраст може да причини ненужни притеснения. Ако обаче се притеснявате, че детето е забавило момента на проговаряне или не е развило достотъчно добре за възрастта си говорните си способности, консултирайте се със специалист.
Консултация със специалист се налага:
Като родители трябва да знаете, че нормалните граници за развитието на говора са широки и сравнението с други деца на същата възраст може да причини ненужни притеснения. Ако обаче се притеснявате, че детето е забавило момента на проговаряне или не е развило достотъчно добре за възрастта си говорните си способности, консултирайте се със специалист.
Консултация със специалист се налага:
- ако
детето не произнася срички в края на първата година
- ако не
разбира прости команди на 18-месечна възраст
- ако не
е започнало да казва думички до 2-годишна възраст
- ако не
може да съставя прости изречения до 3 годинки
- ако на
4-5 годишна възраст не успява да разкаже проста случка или история
- ако
след 3-годишна възраст говорът на детето все още е неразбираем
Първоначалната
оценка на специалиста включва задължително определяне на цялостното
психомоторно развитие на детето. Правят се изследвания и на състоянието на
слуха на детето. Консултациите и изследванията се прецизират от
лекаря-специалист индивидуално за всеки отделен случай.
Късното проговаряне не води до трайни емоционални
или поведенчески проблеми, твърдят австралийски учени
За някои деца проговарянето е естествен и лесен
процес, докато за други се свързва с известни трудности. Безпокойството на
родителите се увеличава, когато прочетат в интернет или в печата популярни
скали за детското развитие, когато чуят първите думи на познатите от парка деца
или когато изслушат разказа за постиженията им от техните майки.
“Децата, които проговарят по-късно
са нормални и се развиват психически напълно добре”, сочат данните от проучване
публикувано в списание Pediatrics, 2011.
Учени от Института за изследване на
детското здраве към университета в Пърт, Южна Австралия, с ръководител доц.
Андрю Уайтхаус, са проследили развитието на 2868 деца от 2 до 17 годишна
възраст. В изследването са били включени над 1400 родители на деца на две
години, които е трябвало да попълнят най-напред Скала за езиково развитие. Тя е
съдържала списък от 310 думи, разделени по категории. Инструкцията е била да се
оградят думите, които спонтанно се появяват в продукцията на детето. Авторите
подчертават, че използваната методика е отговаряла на критериите за валидност и
надеждност на резултатите. Децата с нисък сбор от точки (под 15%) са били
идентифицирани като късно проговорили. Данните сочат, че такова е било всяко
едно на десет деца. По този начин е била сформирана експерименталната група
(ЕГ).
Родителите на децата от нея са били
помолени да попълнят и стандартизирана Скала за измерване на поведението. След
началото на тестуването участниците са били проверявани на 5, 8, 10, 14 и 17
годишна възраст. Данните получени от втората Скала са били обособени в три
категории – общо поведение, вътрешни и външни прояви на поведението.
Допълнително са били отчитани фактори като възраст и образование на родителите,
доходи, дали биологичният баща живее заедно със семейството, употреба на
алкохол, цигари и др.
“Забавеното развитие на
експресивната страна на езиковата система (употребата на думи в активния речник
на детето) само по себе си не е рисков фактор за появата на емоционални или
поведенчески разстройства”, е становището на екипа. 24 месеца е възраст, която
се характеризира с големи различия между децата. Вместо паника те препоръчват
подход “виж и почакай”, което означава, че ако останалите умения в двигателната
и когнитивна сфера са добри, няма място за безпокойство.
Отчетените от учените проблеми в
поведението, например вътрешни прояви като страхливост, срамежливост,
хипоактивност, които са били регистрирани при 13% от късно проговорилите
участници в сравнение с 8% от децата с реч в норма и външните прояви като
гневливост, избухливост, импулсивност и разрушителност са изчезнали след
обогатяване на речника и развитие на езика.
Горното заключение е било
подкрепено и от Caufield et al., под чието ръководство са се провеждали
задачите за разбиране и назоваване за двете групи – ЕГ (късно проговорили деца)
и КГ (деца с езикова система в норма).
Той е посочил, че и двете групи са
изпълнявали еднакво успешно задачите свързани с разбиране, които са изисквали
невербален отговор като посочване или подаване. При задачите за назоваване, изискващи
вербален отговор, са били отчетени повече гневни избухвания и раздразнителност
в ЕГ.
Според резултатите от проучването
вероятността късно проговорилите деца да страдат от емоционални или
поведенчески разстройства в ранна възраст съществува, но основният извод е, че
стига да нямат здравословни проблеми като синдроми, в клиничната картина, на
които езиковият дефицит е само един от симптомите, те догонват връстниците си
до 5 годишна възраст и преодоляват всички различия.
Причината за особеностите в поведението
им, според учените, се дължи на беден речник, който ограничава ефективното
общуване и възможността да бъдат разбирани. Когато думите нарастнат, а изказът
се разшири проблемът се решава. С подкрепата на семейството или помощта на
специалист, късно проговорилите деца настигат връстниците си като във възрастов
план не присъстват типичните за ранното им детство емоционални или поведенчески
особености. Важно е това да се случи в периода на предучилищна възраст преди
детето да тръгне на училище.
Забавеното развитие на
говора, което, за съжаление, невинаги е свързано с гениалност, се проучва
усилено през последните две десетилетия. Според специалистите около 10 до 20%
от децата принадлежат към късно проговарящите, като момчетата са засегнати по-често
от момичетата.
Третата година е решаваща
Експертите съветват да
се наблюдава спокойно развитието през третата година и закъснелите с говора да
не се обявяват за болни, но и да не се пренебрегва забавянето им в тази област.
Пресиленото стимулиране може да навреди на естествения контакт с детето. Точно
през третата година става невероятната промяна – доскоро мълчаливото дете прави
огромна крачка напред и се превръща в неуморен бърборко.
Безспорно е и
наличието на огромни индивидуални различия. Някои деца прескачат цели фази в
развитието си, както става и при двигателната дейност – някои прохождат, без да
са пълзели, други проговарят, без да са опитвали да навързват бебешко
бърборене. Поради тези разлики и специалистите трудно определят дали на
определена възраст детето се нуждае от лечение.
Общуването е много важно
И външните условия
влияят на развитието на говора – в семейства, в които се говори малко, децата
се нуждаят от повече време, за да проговорят.
Признаци за напредък. При игрите
поведението на детето съответства на възрастта му. То установява нормален контакт с
другите с поглед. Може да се
фокусира върху определен предмет (играчка, книжка с картинки).
Започва да
играе със символи и дава например на мечето да пие „мляко”.
Пасивният му
речник от думи е значително по-голям от активния. Двегодишното не назовава още
кухненските прибори, но може да донесе лъжица и вилица, ако го накарат.
Макар и да
произнася малко думи, детето може да изговаря все повече срички и звуци.
Запасът му от
думи бавно се увеличава.
Равносметката при късно проговарящите
Около половината от
т.нар. „късно разцъфващи” до третата година наваксват сами изоставането си.
Повечето от тях се развиват напълно в нормите, но някои трябва още да се борят
с ходенето и говоренето. Другата половина от късно проговарящите деца не наваксват
и до третия си рожден ден. При тях се налага помощ от специалист. Те не само се
нуждаят от повече време, но се затрудняват и да прилагат правилно граматиката.
Причините могат да са генетично предразположение, но и слухови нарушения,
неврологични увреждания или аутизъм. Ако педиатърът установи нарушение в
говорното развитие, детето се изпраща на логопед.
Ролята на родителите
Родителите получават
съвети от логопеда как у дома да създават условия, които да стимулират
говоренето.
Кое помага?
Във всекидневието на
детето да се говори активно, но не по бебешки. Ритуалите като
преобличане, хранене... да се съпровождат с повтарящи се фрази.
Да се играе
заедно с детето, да се концентрира вниманието му върху определен предмет, който
многократно да се назовава. Да се поставят въпроси само когато
отговорът им се очаква с интерес.
Кое не помага?
Постоянни въпроси
като: „Какво е това?”, „Какъв цвят има...?”. Често коригиране. По-добре е грешно
изречената дума да се повтори правилно: „Точно така – това е банан”.
Няма коментари:
Публикуване на коментар